Aan tafel zitten Tobias Taminiau van IRIS Investment Club en Jan van Angelen van Business Insight en Thomas Daemen van SINCERIUS. De afgelopen jaren hebben zij in verschillende trajecten met elkaar samengewerkt: tijdens een transactie, maar ook nadat de transactie is afgelopen. Hun gezamenlijke ervaring onderstreept een belangrijk inzicht: een transactie is slechts het begin van een langdurig proces van groei. Die groei moet gemeten worden. Waar dat voorheen – redelijk ouderwets – in Excel-sheets werd bijgehouden, biedt Business Insight van SINCERIUS de hedendaagse tools om niet alleen de financiële cijfers maar ook de KPI’s bij te houden.
IRIS Investment Club is een onafhankelijke investeringsmaatschappij gericht op het adviseren en begeleiden van DGA’s in het mid-market segment. Samen met SINCERIUS werkt IRIS aan het implementeren van datagedreven oplossingen bij haar portfoliobedrijven om grip, sturing en groeipotentie te versterken.

Van momentopname naar continue inzichten
Thomas Daemen benadrukt dat er een verandering is opgetreden in de manier waarop due diligence wordt gedaan. “Traditioneel richt due diligence zich op het creëren van een momentopname van de financiële gezondheid en operationele prestaties van een onderneming. Business Insight maakt het mogelijk om die momentopname om te zetten in een doorlopende ‘film’ van realtime analyses.’’
Tobias Taminiau is het eens met de metafoor en vult aan:
“Deze verschuiving van statische rapportages naar dynamische, realtime inzichten biedt investeerders en bedrijven een ongekend voordeel.” – Tobias Taminiau
“Door KPI’s in realtime te monitoren, kunnen investeerders niet alleen beter geïnformeerde gesprekken voeren met management, maar ook proactiever inspelen op veranderingen in de markt of binnen de organisatie”, legt hij uit. Deze werkwijze leidt niet tot extra werkdruk voor het management. Integendeel, de dashboards bieden een intuïtieve en efficiënte manier om kritieke informatie te verzamelen en te presenteren.
‘’We zien dat CFO’s en CEO’s deze benadering waarderen omdat het hen in staat stelt om hun bedrijven effectiever te sturen zonder tijd te verliezen aan het genereren van complexe rapporten’’ – Van Angelen.
De kracht van Business Insight ligt in zijn veelzijdigheid, benadrukt Thomas Daemen. “De kern van Business Insight – het analyseren en visualiseren van financiële data zoals P&L, balans en kasstroom – is relevant voor vrijwel elke industrie. Of het nu gaat om productie, technologie of dienstverlening, elk bedrijf kan profiteren van datagedreven inzichten die zijn afgestemd op hun unieke behoeften.” Met Business Insight wordt een brede groep aan klanten bediend, vervolgt Jan van Angelen. “We bedienen een breed scala aan klanten, variërend van projectgestuurde bedrijven tot pure verkooporganisaties en handelsbedrijven. Terwijl de basis van onze oplossing gestandaardiseerd is, wordt ook een deel volledig op maat gemaakt om aan de specifieke behoefte van de klant te voldoen.’’
Deze flexibiliteit maakt Business Insight tot een waardevol instrument voor organisaties die streven naar continue verbetering. “We zien dat kleinere ondernemingen vaak baat hebben bij eenvoudige financiële analyses, terwijl grotere organisaties meer complexiteit met zich meebrengen.
“Bij grotere bedrijven zien we vaak dat managementinformatie nog steeds wordt beheerd in Excel, een verouderde en foutgevoelige manier van werken’’ – Tobias Taminiau.
Portfoliobedrijf: KoffiePartners
Een voorbeeld waar Business Insight succesvol is toegepast, is bij KoffiePartners. “SINCERIUS speelde een cruciale rol bij de aankoop van een dochteronderneming in Uden en de integratie van een overgenomen bedrijf, genaamd Coffee3. SINCERIUS heeft hierbij de due diligence gedaan, waarbij een dashboard van Business Insight is opgezet. KoffiePartners werkt met een uniek terugkerend businessmodel waarbij klanten veelal koffiemachines leasen via meerjarige overeenkomsten. Business Insight hielp dit model te professionaliseren door KPI-dashboards te ontwikkelen. Hierdoor kan KoffiePartners niet alleen de prestaties van verschillende koffiemerken volgen, maar op termijn ook het gebruik en de onderhoudscycli van de machines in de gaten houden.”
De integratie van drie verschillende entiteiten – de holding, KoffiePartners en Coffee3 – in één financieel systeem was een complex proces, benadrukt Taminiau.
“Business Insight zorgde ervoor dat deze bedrijven naadloos met elkaar verbonden werden. Dit creëert niet alleen transparantie maar biedt ook flexibiliteit om snel te reageren op nieuwe kansen en uitdagingen.”
Door de inzichten van Business Insight kan KoffiePartners haar investeringen beter plannen en daarmee haar dienstverlening optimaliseren, vertelt Jan van Angelen. “We kregen inzicht in welke koffiemerken het best presteerden en konden hun voorraad daarop afstemmen. Dit leidde tot een significante verbetering in operationele efficiëntie en klanttevredenheid.”
De Nederlandse koffiesector is sterk gefragmenteerd met veel kleine regionale spelers en enkele grotere marktpartijen. KoffiePartners heeft de ambitie om door overnames een leidende positie in deze sector te verwerven. ‘’Dankzij de datagedreven aanpak van SINCERIUS kunnen deze acquisities efficiënt worden geïntegreerd. SINCERIUS voorziet KoffiePartners van een centrale data-infrastructuur waarmee nieuwe overnames snel en effectief aan de bestaande bedrijfsvoering kunnen worden gekoppeld”, legt Thomas Daemen uit. ‘’
Een ander bijkomend voordeel is dat de uitgebreidere financiële boekhouding het makkelijker maakt om aan te kloppen bij banken of andere investeerders. “Het gebruik van financiële templates versterkt de positie als betrouwbare gesprekspartner voor banken. Dit stelt KoffiePartners bijvoorbeeld in staat om realtime zijn financiële situatie te presenteren en strategische beslissingen te onderbouwen. In een sector waar consolidatie een belangrijke trend is, geeft dit KoffiePartners een significant concurrentievoordeel.”
De toekomst: datagedreven waardecreatie
De samenwerking tussen IRIS en SINCERIUS gaat verder dan de transactie alleen. Business Insight blijft een sleutelrol spelen in de groei van portfoliobedrijven.
“Door onze krachten te bundelen begeleiden we bedrijven vanaf de eerste analyse tot ver na de transactie.” — Thomas Daemen
Met realtime inzichten en intuïtieve dashboards wordt niet alleen de communicatie met stakeholders verbeterd, maar ook de snelheid en kwaliteit van besluitvorming verhoogd. Dankzij Business Insight beschikken portfoliobedrijven over een centrale data-infrastructuur waarmee nieuwe acquisities snel kunnen worden geïntegreerd. De uitgebreide rapportages versterken bovendien de positie richting banken en investeerders.
“Deze manier van werken geeft bedrijven een significant concurrentievoordeel in een markt waar snelheid en nauwkeurigheid cruciaal zijn.” — Tobias Taminiau
“Inzichten in realtime maken de communicatie tussen investeerders en het management effectiever. Waar rapportages vroeger moesten worden opgevraagd, zijn deze nu direct beschikbaar. Dit leidt tot snellere besluitvorming, wat essentieel is in een markt waar snelheid en nauwkeurigheid het verschil kunnen maken tussen succes en falen.”