In 2010 richt Joost Siemensma SINCERIUS op, een succesvolle financial due diligence (FDD) boutique. Vlak daarna ontmoeten Joost en ik (Jan) elkaar op de tennisbaan. Terwijl ik nog onderzoek doe als natuurkundige sparren we over de gemene delers tussen klimaatmodellen en financiële rapportages. In 2015, toen het hele M&A landschap nog traditioneel gebruik maakte van Excel en PowerPoint voor modellen en rapporten, ben ik aangehaakt bij SINCERIUS en begonnen met het ontwikkelen van meer datagedreven financiële analyses, hetgeen nu het hart van Business Insight vormt.
SINCERIUS werd de eerste adviseur in Nederland die gebruik maakte van auditfiles tijdens financial due diligence projecten. In beginsel was de software bedoeld ter ondersteuning voor FDD projecten maar al gauw kwamen de reacties van de klanten; “Deze analyses willen we eigenlijk zelf ook wel hebben, maar dan realtime!” En zo geschiede. Het inladen van auditfiles werd vervangen door directe (API) koppelingen met financiële administratiesystemen van een bedrijf. De transitie werd gemaakt van momentopname (FDD) naar realtime inzicht (BI). Want waarom zo’n efficiënte software in-house houden als we ook andere bedrijven kunnen laten profiteren van jarenlange ontwikkeling in combinatie met financiële expertise.
In de jaren die daarop volgden is het webportaal ontwikkeld, zodat klanten van overal in de wereld kunnen inloggen en inzicht in hun (financiële) cijfers en KPI’s hebben. Begin 2019 stond er een minimal viable product (MVP) en zijn de eerste klanten aan gesloten.
Niet alleen is het modelleren een complexe en specialistische klus, het weten wát je moet laten zien in de dashboards is de grote uitdaging. IT-ontwikkelaars weten vaak alles van programmeren, maar hebben niet de kennis wat interessant is om te tonen in een dashboard. Wij hebben wel de financiële kennis in huis en kijken met een transactie perspectief naar de cijfers. Wat zijn de value-drivers van de onderneming?
Veel business intelligence tools richten zich bijvoorbeeld op sales en bruto-marge, dat is uiteraard belangrijk. Echter is inzicht in het, veelal als ingewikkeld beschouwde, werkkapitaal ook erg belangrijk. Als uitdaging komt hierbij dat het veel complexer is om te modelleren. Daarom hebben onze BI consultants een vaak wat technischere achtergrond als bijvoorbeeld econometrie of data science. Wij kunnen niet-hapklare data opnemen in analyses. Standaardoplossingen zijn goed, maar voor bedrijven vaak niet volledig. Wij kunnen standaardoplossingen met maatwerk faciliteren. Alle klanten die gebruik maakten van de software van SINCERIUS waren enthousiast en de vraag vanuit de markt bleef groeien.
Na een aantal jaar werken aan het ontwikkelen en optimaliseren van de software moest er aan een merk gebouwd worden, wat in december 2023 werd gelanceerd: Business Insight by SINCERIUS. Met inmiddels 20 professionals in het Business Insight team, elk met eigen expertise, werken wij aan de totaaloplossing voor onze klanten. Wij halen altijd het maximale uit de data en daar zijn we trots op!
Enthousiast geworden om met ons te werken, of zelfs bij ons te werken? Neem contact met ons op. Tot snel!
Jan van Angelen, Director